08-08-2015

Pląsy i zabawy z pokazywaniem

 

Baranek

Jak dobrze być barankiem
i bardzo wczesnym rankiem
wychodzić na polankę
i śpiewać sobie tak:

be, be, be kopytka niosą mnie,
be, be, be kopytka niosą mnie.

Jak dobrze być baranem
I bardzo wczesnym ranem
Wychodzić na polanę
I śpiewać sobie tak:

Be, be, be kopyta niosą mnie…
Be, be, be kopyta niosą mnie…

So gut zu sein baranek
aufstehen sobie ranek
und gehen zu polanek
und singen so wie als:

bich, bich, bich kopytka tragen mich,
bich, bich, bich kopytka tragen mich.

How good to be baranek
and wake up sobie ranek,
and running to polanek
and singin just like that:

bi bi bi kopytka takeing me,
bi bi bi kopytka takeing me

Przy słowach „baranek” pokazujemy kolistymi ruchami rogi na naszej głowie, przy słowach „wychodzić/gehen/running” imitując wybieganie baranka na polankę i tak samo czynimy przy słowach „be, be, be…”. Druga wersja: pokazuje się najpierw szybko przy 1 zwrotce, drugą zwrotkę wolno.

 

Bum czika Bum

Klaszczemy w ręce,potem uderzamy o kolanka,potem znowu w ręce i znowu o kolanka i w ten sposób wyklaskujemy rytm. Jedna osoba prowadzi i krzyczy do rytmu,który wyklaskaliśmy:
BUM CZIKA BUM! -reszta osób powtarza to samo za nią i tak wszystkie linijki.
BUM CZIKARAKA, CZIKARAKA, CZIKA BUM!
BUUUM!
AAAAAAAA!
NASTĘPNY RAZ!
JAK DZIECI!
I teraz prowadzący śpiewa od początku,ale udając głos dziecka,a reszta tez powtarza jak dzieci. Potem można śpiewać jak ksiądz w kościele,szeptem,głośno,jak panienki itp. Gdy prowadzący chce już skończyć zabawę końcówkę śpiewa:
NASTĘPNY RAZ!
JUTRO!

Dopóki tylko nogi dwie

Dopóki tylko nogi, nogi dwie
Będą nosić mnie.
Dopóki z mej gitary o, o, o
Będzie płynął śpiew.
Dopóki tylko góry i jeziora będą witać nas
To zawsze na wędrówkę o, o, o
Zawsze będzie czas.

* Dopóki tylko nogi, nogi dwie będą nosić mnie – pokazujesz nogi maszerując jednocześnie,
* Dopóki z mej gitary o, o, o – symulujesz grę na gitarze,
* Będzie płynął śpiew – ręką przytkniętą do ust pokazujesz śpiew,
* Dopóki tylko góry – ręką rysujesz zarys szczytów,
* I jeziora – udajesz płynącą żabę,
* Będą witać nas – podajemy dłoń komuś, kto stoi obok,
* To zawsze na wędrówkę o, o, o – maszerujemy,
* Zawsze będzie czas – ustawiamy poziomo jedną dłoń do środka drogiej pokazując czas.

Dziesięciu murzynków

Dziesięciu murzynków – pokazujemy dziesięć paluszków,
w spodenkach na szelkach – pokazujemy spodenki ciągnąc od dołu do góry, szelki pokazując, naciągając niewidzialne taśmy szelek,
Taką piosenkę – pokazujemy rękoma coś wielkiego rozstawiając je jak najszerzej,
nam zaśpiewało – gramy na niewidzialnej gitarze.
O, Elena – wyciągamy do niej ręce,
ty, buzi, buzi daj – paluszkami przeciągamy po wargach,
O, Elena – wyciągamy do niej ręce,
balua, balue – raz jedno, raz drugie biodro podpieramy dłońmi.

Furman

Wszystkich dziś ciekawość budzi,
Kto jest najszczęśliwszym z ludzi
A ja mówię, że nad pana
Najszczęśliwszy los furmana
Hej wio! hetta wio!
Hetta stary, młody, jary
Hej wio! Hetta wio!
Hetta! Wiśta! Prrr!

Zuchy stoją trójkami na obwodzie koła. Para z przodu (konie w zaprzęgu) trzymają się za ręce z trzecią osobą stojącą za nimi (furman). Trójki poruszają się po obwodzie koła truchtem w rytm melodii. Na słowa: „ Hej wio! hetta wio!…” pary tworzą mostki, pod którymi przebiegają furmanki. Na słowa: „Hetta! Wiśta! Prrr!…” pary (konie) zatrzymują dowolnego furmana.

Następuje zmiana ról w trójkach: zatrzymany furman jest jednym z pary koni z zaprzęgu, a jeden z koni – furmanem. Zabawa rozpoczyna się od początku.

 

Gimnastyka

Prawa noga, wypad w przód, a rękoma zawiąż but.
Powrót, przysiad, dwa podskoki, w miejscu bieg
I skłon głęboki.
Wymach rąk w tył i do przodu
Już rannego nie czuć chłodu.

Zuchy stoją pojedyncze, zwrócone twarzą do środka koła. Inscenizują ruchami treść piosenki.

* Prawa noga – noga prawa wyprostowana i uniesiona w górę,
* Wypad w przód – wyciągnięta noga opada na podłogę,
* A rękoma zawiąż but – skłon do wysuniętej nogi i naśladowanie zawiązywania buta,
* Powrót – powrót do pozycji zasadniczej,
* Przysiad – przysiad z wyciągniętymi do przodu rękoma,
* Dwa podskoki – dwa podskoki w miejscu,
* W miejscu bieg – bieg w miejscu,
* I skok głęboki – skłon z sięgnięciem rękoma palców nóg,
* Wymach rąk w tył – wysunięcie rąk do tyłu,
* I do przodu – wysunięcie rąk do przodu,
* Już rannego nie czuć chłodu – przybranie pozycji zasadniczej.

Niedźwiadek

Jedna łapka – pokazujemy jedną rączkę
druga łapka – pokazujemy drugą rączkę
ja jestem niedźwiadek – wskazujemy na siebie
Jedna nóżka, druga nóżka – pokazujemy jedną nogę, drugą nogę
a to misia zadek – klepiemy się po pośladkach
Lubię miodek – masujemy brzuszek
kocham miodek – masujemy brzuszek
podkradam go pszczółkom – machamy rączkami, pokazując jak pszczółki latają
Jedną łapką, drugą łapką, czasem wciągam rurką – rączki przykładamy do buzi na wzór rurki

 

Osioł

Biegnie sobie mały osioł
biegnie sobie mały osioł
biegnie sobie mały osioł
od samego rana

Przód, przód, przód kochana
Tył, tył, tył kochana
Bok, bok, bok kochana
Od samego rana

Biegnie sobie mały osioł …..

Śpiewając pierwszą część osoba w kole biega (jest osiołkiem). Na początku drugiej części wybiera osobę z koła i tańczy jak w słowach – przodem do wybranej osoby, tyłem i bokiem. Następnie razem biegają w kole i wybierają kolejne osoby (następuję ciągła zmiana osiołka – ten kto dołączy jest ostatni a prowadzi ten który był ostatnim)

 

Zorro

Zorro, Zorro, Zorro,
emocji będzie sporo, sporo, sporo,
bo w czarnej masce Zorro, Zorro, Zorro,
po nocach mi się śni.
Na konia wsiada, wsiada, wsiada,
a w ręku błyszczy szpada, szpada, szpada,
pojawia się i znika, znika, znika,
bo taki jego los.
Sierżant Garsija, sija, sija,
od Zorra dostał w ryja, ryja, ryja,
a teraz leży w łóżku, łóżku, łóżku,
i klepie się po brzuszku.

Wykonujemy ruchy zgodne ze słowami pląsu.

* Zorro – w powietrzu zakreślamy literę Z
* sporo – wyrzucamy ręce przed siebie (jak byśmy chcieli kogoś uściskać)
* śni – składamy ręce jak do snu i przykładamy do głowy
* wsiada – podnosimy prawą nogę, jak przy wsiadaniu na konia
* szpada – wykonujemy energiczny wymach prawej ręki w bok
* pojawia się i znika – obracamy się kilka razy dokoła własnej osi
* bo taki jego los – stajemy wyprostowani, ręce wyrzucamy przed siebie na wysokości pasa
* sierżant Garsija – pokazujemy duży brzuch
* w ryja – wykonujemy gest uderzenia kogoś, pięścią w twarz (opcjonalnie z kija – wykonujemy gest jakbyśmy trzymali w ręce kij i nim uderzali)
* w łóżku – składamy dłonie jak do snu i przykładamy do głowy
* i klepie się po brzuszku – klepiemy się po brzuszku